DesignMeets… Meaningful Design (RencontresDesign – Design Pertinent) Montreal

This is event has already happened. Read up on the recap of this event here.

(Scroll down for the English description)

Design: le mot est courant, même consacré, et nous est familier, mais quel sens revêt-il réellement? Design écologique, design durable ou design responsable : pourquoi juge-t-on nécessaire de le préciser davantage et d’y apposer des qualificatifs? Depuis quand design sous-entend-il inutilité ou pollution?

Nous devons nous réapproprier le mot design et l’examiner de manière holistique, où la protection de l’environnement ne serait qu’une de ses multiples facettes.

Les dix principes de Dieter Rams, le First Thing First Manifesto et les travaux d’Edward Tufte nous offrent un début de solution : le design sert à créer des images et à concevoir des objets bien pensés, intelligents, appropriés et pertinents. Le design se doit ainsi d’être pertinent plus que « durable ». Nous vivons dans un monde de surconsommation : nous nous devons de savoir si ce que nous concevons est utile et a le mérite d’exister.

Qui décide de ce mérite? Comment mesure-t-on les effets de ce qu’on conçoit? Comment réduire notre empreinte écologique ce faisant? Quels procédés doit-on mettre en œuvre pour faire en sorte que nos travaux sont valables?

Que sont des exemples de design pertinent?

Joignez-vous à nous pour répondre à ces questions lors de la première édition de RencontresDesign à Montréal. Venez écouter des experts aborder ces questions en format « 5 images et 5 idées en 5 minutes ».

Register for RencontresDesign... Design Pertinent / DesignMeets... Meaningful Design in Montreal, Quebec  on Eventbrite

Le mercredi 21 septembre @ 17 h 30
L’Île Noire Pub
1649, rue St-Denis
H2X 3K4

 

Présentateurs:

Marty Odlin, Ingénieur et guru du design chez Bamboo Bike Studio, NYC
La quête pour crée le vélo parfait.
Est-ce possible de concevoir un vélo en bambou d’une belle apparence, fonctionnel et performant?

Mikes Giles, Cofondateur et directeur de création chez Furni
Si vous le crée, est-ce qu’ils achèteront?
Une discussion à propos de l’importance des produits que l’on conçoit par rapport à leur mise en marché. Est-ce parce que l’on crée quelque chose d’extraordinaire que les gens vont l’acheter?

Joel BlairDetraform
Être conséquent avec soi-même.
Dans un marché fondé sur la surconsommation et l’obsolescence rapide, pouvons-nous créer des produits de consommation signifiants, qui reflètent nos idéaux personnels, tout en continuant de générer de la richesse pour nos entreprises?

Audrée Lapierre, Directrice de la création chez FFunction
Mieux comprendre par la visualisation de données.
À la frontière entre design et information, la visualisation communique des rapports, des quantités et de relations souvent trop complexes à décrire, et devient donc un outil indispensable pour tirer parti de la richesse des données qui nous entourent.

Jonathan Belisle, Fondateur de Hello, Architekt! et Directeur UX chez Iweb Inc.
UX, Drugs & Rock n’ Roll
Le service ou le produit est le résultat d’une série de décisions. Il est maintenant devenu primordial que les Designers et stratèges développent leurs capacités de dialogues et dirigent leurs projets intelligemment dans les stades de divergence, d’exploration et de convergence.

Luce Beaulieu, Co-fondatrice de Perennia
Le design peut-il contribuer à restaurer la planète?
“Polluer moins” ou “faire mieux que”, est-ce vraiment assez? Au-delà du design écologiquement et socialement responsable, il est possible de concevoir des systèmes et des projets qui créent de la valeur réelle sans pour autant détruire notre capital naturel et social.


——————————

Download the poster here!

——————————

 

Design. So often mentioned these days — and with a frequently reverential tone — but do we understand the real meaning of this familiar word? And why do we feel the need to use qualifying adjectives to describe it, such as “environmental”, “sustainable” or “responsible”? Has design ever implied irrelevance or pollution?

It’s time that we re-appropriate the word “design” and evaluate it from a more well-rounded point of view, in which environmental consciousness, for example, is merely one aspect of the greater whole.

Dieter Rams’ ten principles, the First Things First manifesto, and the work of Edward Tufte have established the basis for a solution: design must create images and develop objects that are well thought out, intelligent, appropriate, and meaningful. Design must be meaningful more than anything else. Our era is defined by its overconsumption, so it is vital for us as designers to create objects that are both useful and worth being produced.

But who decides what is worthy? How do we measure the full effects of our designs? How do we reduce the environmental footprint of what we design? What practices can we implement to make our work more valid? And what are some examples of meaningful design?

Join us to address these questions and more at our first DesignMeets in Montreal. Hear industry professionals discuss their thoughts about the theme with 5-images and 5-ideas in 5ish-minutes. Register on eventbrite:

Register for RencontresDesign... Design Pertinent / DesignMeets... Meaningful Design in Montreal, Quebec  on Eventbrite

Wednesday, September 21 @ 5:30
L’Île Noire Pub
1649, rue St-Denis
H2X 3K4

 

Speakers:

Marty Odlin, Engineer and design guru at Bamboo Bike Studio, NYC
The quest to build the perfect bicycle.
Is it possible to build a bamboo bicycle aesthetically pleasing, that is functional as well as performant?

Mikes Giles, Part-owner and lead designer of design build shop Furni
If you build it, will they come?
A discussion about the importance of a product in regards to it’s exposure to potential buyers. Just because you make something awesome will someone buy it?

Joel BlairDetraform
Happy Inside
In a marketplace that encourages over-consumption and rapid obsolescence, can we create meaningful consumer products that reflect our personal ideals while still creating wealth for our businesses?

Audrée Lapierre, Creative Director at FFunction
Better understanding through data visualisation.
At the frontier between design and information, data visualization communicates connections, quantities and relationships that are often too complex to describe and by doing so becomes an indispensable tool for making the best use of the information riches that surround us.

Jonathan Belisle, Founder of Hello, Architekt! And UX Director at Iweb Inc.
UX, Drugs & Rock n’ Roll
The product or service is the result of a series of decisions. It has now become vital for both designers and strategists to develop their capacity for dialogue and direct their projects intelligently through stages of divergence, exploration and convergence.

Luce Beaulieu, Co-founder of Perennia
Can design help heal the planet?
Is “polluting less” or “doing better than” really enough? Beyond ecologically and socially-responsible design, is it possible to create systems and projects that generate real value without destroying either our natural or our social capital?

 

 

 

————————–

Hosted by:

 

 

Sponsored by: